Drivy ontpopt zich tot het grootste roundtrip-autodeelplatform van Europa

Brussel, 22 januari 2019 - Aan het begin van 2019 maakt Drivy de balans op van zijn activiteiten in 2018, met een rapport over de evolutie van de consumptiegewoonten van autodelers.

In januari 2019 ontpopte Drivy zich, wat de omvang van zijn zelfbedieningsvloot betreft, tot de grootste service voor roundtrip-autodelen van Europa. Met een vloot van 3.400 Drivy Open-auto's overtreft het bedrijf zo zijn naaste concurrenten. 'Open' betekent dat de wagens direct geboekt en geopend kunnen worden met de Drivy-app. Geen sleutels nodig.

Het aangehaalde cijfer zet de evolutie van Drivy's positionering tijdens de voorbije twaalf maanden extra in de verf. Hoewel Drivy vooral bekend stond als autoverhuurder, besloot het bedrijf het vanaf januari 2018 over een andere boeg te gooien, met als aandachtspunten de herziening van zijn app en het uitbouwen van zijn Drivy Open-vloot. Met dat doel voor ogen ging Drivy in zee met enkele leasemaatschappijen en grote fleetowners. Zo kon het bedrijf zijn autodeelgebruikers een vlottere ervaring garanderen, met name tijdens kortere ritten.

Een Drivy-onderzoek (1) toont ook aan dat de meest actieve huurders hun eigen wagen vaarwel hebben gezegd om enkel nog de autodeeloplossing te gebruiken.#

Deze ontwikkeling naar een groter gebruiksgemak heeft ook een positief effect gehad op de reisgewoonten van Drivy-gebruikers. Uit een bevraging bij 1157 actieve Europese gebruikers in december 2018, blijkt dat 76% van hen bewust autoloos is gebleven om in plaats daarvan Drivy te gebruiken, omdat ze dat handiger en zuiniger vonden.

"We zijn erg opgetogen met de resultaten die we in 2018 hebben neergezet", zegt Paulin Dementhon, oprichter en CEO van Drivy. "Onze evolutie van een verhuurplatform tussen particulieren naar een echte selfservice-oplossing voor autodelen is een succes gebleken: 67% van de ritten in onze belangrijkste steden verloopt voortaan via onze Drivy Open-vloot. Maar wat ons echt met trots vervult, is de positieve impact op het milieu van Drivy en zijn gebruikersgemeenschap: onze gebruikers verkopen in toenemende mate hun eigen wagen om alleen nog Drivy te gebruiken. Hun besluit draagt actief bij aan het verminderen van files en vervuiling in de steden waar ze wonen."

Drivy: van verhuur tussen particulieren tot selfservice autodelen

In 2018 klokte Drivy af op meer dan 1,5 miljoen huurdagen. In januari 2019 wordt Drivy "Open First": de helft van de verhuringen gebeurt via zelfbediening met auto's die uitgerust zijn met de Drivy Open-technologie. Dit cijfer loopt op tot gemiddeld 67% in topsteden waar Drivy aanwezig is (Brussel, Parijs, Bordeaux, Lyon, Marseille, Londen, Berlijn, Barcelona, Madrid ...).

Tegelijkertijd toont de enquête aan dat respondenten die in 2018 minstens één keer een Drivy Open-auto huurden, dat doorgaans meestal ook meerdere keren deden, met een gemiddelde van 5,9 boekingen per jaar.

Ten slotte vertonen Drivy-gebruikers in toenemende mate de neiging om het platform nu ook voor veel kortere reizen te gebruiken: 61% onder hen gebruikt Drivy voornamelijk om er een dagje of weekend op uit te trekken. Ter vergelijking: slechts 31% van de boekingen is voor - langere - vakantieverhuur, terwijl het professionele gebruik in stijgende lijn gaat. Zowat 18% van de gebruikers schakelt Drivy in voor beroepsdoeleinden. De cijfers liegen er niet om. Drivy is uitgegroeid tot een volwaardig autodeelplatform, met een gebruikersgemeenschap die alle leeftijden omvat - 40% van de Drivy Open-gebruikers zijn ouder dan 41 - en die Drivy steeds meer als een haalbaar en praktisch alternatief voor het bezit van een eigen wagen gaat zien.

Twee belangrijke factoren hebben deze evolutie mee mogelijk gemaakt: • De massale influx van professionele fleetowners op het platform. Zo kon Drivy zijn wagenpark voor selfservicegebruikers meer dan verdubbelen. De teller van haar wagenpaark van deelauto’s in selfservice staat momenteel op 3.400. Qua vlootdichtheid wordt Drivy het grootste platform voor roundtrip-autodelen binnen Europa.

• De aanpassingen aan de Drivy-app die beter inspelen op de verwachtingen van gebruikers voor korte ritten. De app pakt nu uit met een kaart die de auto's in de buurt toont, een 4-uurtarief, onmiddellijke boeking of de mogelijkheid om alleen Drivy Open-auto's te laten zien. Een evolutie met een positieve impact op de verplaatsingen van de Drivy-gebruikers

De evolutie die Drivy in 2018 doormaakte, had een positieve invloed op de mobiliteitsgewoonten van zijn gebruikers, en zette hen aan tot een meer ecologisch verantwoorde aanpak.

De resultaten van de gebruikersstudie tonen aan dat, van de 72% van de Drivy-gebruikers die momenteel autoloos zijn, maar liefst 65% voordien een auto had en deze besloot te verkopen. In totaal wil 81% onder hen in de toekomst geen auto kopen omdat ze vinden dat Drivy handiger en betaalbaarder is dan een eigen wagen. Ook voor hun dagelijkse uitstapjes neigen deze autoloze gebruikers naar een ecologisch en actief verplaatsingsgedrag, dat zich uit in trajecten die ze voornamelijk te voet (56%), met het openbaar vervoer (76%) of per fiets (31%) afleggen.

Bovendien had Drivy ook een impact op de 28% gebruikers die nog steeds een auto bezitten. 36% bevestigden dat ze door Drivy afgestapt waren van het plan om een tweede voertuig te kopen, terwijl 14% van de ondervraagden een van hun auto's verkocht had of zou verkopen om over te stappen op Drivy.

Over Drivy Op lange termijn wil Drivy stedelingen meer ademruimte geven door hen op een zo eenvoudig mogelijke manier toegang te bieden tot een deelwagen. Met 50.000 beschikbare auto's en 2 miljoen gebruikers in 6 landen, is Drivy het toonaangevende autodeelplatform van Europa. Met de Drivy-app en hun smartphone kunnen autoloze stadsbewoners in een wip een auto zoeken, reserveren en openen. Er staat altijd wel een auto in de buurt waarmee de gebruiker de stad enkele uren of dagen achter zich kan laten. Het Drivy-wagenpark wordt gedeeld door personen die hun autokosten willen recupereren en fleetowners die investeren in mobiliteit.

Studie van 1157 Drivy-gebruikers in 5 Europese landen (Frankrijk, België, Spanje, Verenigd Koninkrijk en Duitsland) die in 2018 minstens één keer een Drivy Open-auto hebben gehuurd.